ניקיון אביב? כך תנקו את הטקסט שלכם מכל מה שמיותר בו

 


כשאנחנו כותבים או כותבות ספר, לא משנה אם זה אוטוביוגרפיה, רומן, נובלה או ממוואר , אנחנו צריכים לחשוב על הקוראים שלנו - איך לגרום לכך שהספר שהם יחזיקו ביד ירתק אותם, ירגש אותם, ימשוך אותם, וחלילה לא ישעמם...

 אחת הדרכים לשעמם את הקוראים שלנו היא לכתוב בצורה מסורבלת, מופשטת, קלישאתית, או פשוט לחזור על עצמנו! 

אז בואו נוודא שאנחנו לא עושים את זה! 

בואו נעשה סדר וניקיון בטקסט שלנו... ואיזה זמן יותר מתאים מעכשיו, לקראת האביב וחג הפסח?

כששאלו את וויליאם זינסר, שהיה מורה דגול לכתיבה בבית הספר לעיתונאות של אוניברסיטת קולומביה, וחיבר את מדריך הכתיבה  "On Writing Well", מה הטכניקה שלו לכתיבה טובה, השיב זינסר:

"אני מנסה להפוך את הכתיבה שלי ליותר פשוטה ודחוסה. כשנדמה לי שכתבתי את המשפט בצורה הכי בהירה שאפשר, אני קורא אותו שוב למחרת וחושב 'איך לא ראיתי את כל הברדק הזה קודם'?".

ברדק, אומר זינסר, הוא כל מילה מיותרת שנכנסת למשפט. "הסוד של כתיבה טובה הוא לפשט כל משפט, למחוק כל מילה שלא משרתת כלום, לקצר כל מילה ארוכה שיכולה להיות קצרה, להעלים כל תואר שנושא את אותה משמעות שמופיעה כבר בפועל, להעיף את כל מה שמשאיר את הקורא בבלבול – כל אלה מחלישים את כוחו של המשפט והסיפור."





אז לכבוד הפסח המתקרב, הנה רשימה של עשרת הדברים העיקריים שכדאי שתנקו מהטקסט שלכם:

1. חתכו משפטים  ארוכים – משפטים שמכילים כמה רעיונות משנה, שיש להם הסתעפות ועוד הסתעפות, והליכה לשבילים צדדיים ולתת נושאים, כך שמרוב הסברים והסתעפויות בסופו של המשפט כבר שכחנו מה שכתבנו בתחילתו (הבנתם את הפואנטה, נכון?) – הם משפטים שמבלבלים את הקוראים וכדאי לקצרם. פצלו את המשפט לשניים שלושה משפטים, במקום משפט אחד שאין לו סוף.

 2.       נקו כל מילה מיותרת שנכנסה למשפט. הכתיבה היא דבר חסכוני! נסו לקצר כל משפט ולראות אם ניתן לכתבו בפחות מילים ממה שכתבתם (כן, גם את המשפט הזה אתם/ן מוזמנים/ות לקצר 😊). למשל, במקום לכתוב "בנקודת הזמן הזאת", כתבו: "עכשיו"; במקום לכתוב : "האם אתה חש כאב"? כתבו: "כואב לך"? ובאותו עניין, העדיפו את הנוסח הפשוט, זה שבא לכם בטבעיות, על מלים מתחכמות או מליציות. נסו לכתוב "בשבילי" במקום "בעבורי"; "בלגן" במקום "אנדרלמוסיה".

3.      מחקו חזרות מיותרות - או כפי שאומר זאת  הלשונאי רוביק רוזנטל: "אל תחזרו על רעיון פעמיים, שכן אין זה רצוי שהרעיון שברצונכם להציג יישמע שוב ושוב". העצה הזו כל כך חשובה, שאני מוכנה לסתור את עצמי ולחזור עליה פעם נוספת: ודאו שאין חזרות בטקסט – בכל הרמות שלו: בתוכן של הפרקים, בשמות הפרקים, או במילים או בביטויים שחוזרים על עצמם כמה פעמים לאורך הטקסט, או, חלילה, באותו משפט או פסקה. אם יש מילה או ביטוי שמופיע בטקסט שלכם כמה פעמים, נסו להחליף אותה למילה נרדפת. 

 4.      העלימו מילות תואר. "הוא אמר בכאב"; "היא ענתה בעצבנות". אין צורך לתאר לקוראים את הלך הנפש של הדוברים. הניחו לשיחה או לסיפור עצמו לחשוף אותו, ולקוראים תנו קרדיט שיבינו זאת בעצמם. במקום מילות תואר, העדיפו לבסס את הכתיבה על פעלים ושמות עצם. 

5. העיפו כל סתירה בטקסט. אם פעם אחת תארתם את דודתכם כבעלת שיער שחור ועינים שחורות, ובפעם אחרת כבעלת שיער בלונדיני ועינים כחולות, השארתם את הקוראים מבולבלים, ואת הטקסט לא אמין...       

 6.      ותרו על מילים וביטויים ריקים שאינם מוסיפים דבר למשפט ורק מנפחים אותו – כמו "בעצם", "ללא ספק", "כאמור" (אם זה נאמר, למה לחזור על זה?) "כזכור", "זכורני". באותה נשימה, הפחיתו עד כמה שניתן שימוש בתארים מגדירים כמו "מאוד", "מעט", "דֵי", "ממש" (שממש עדיף בלעדיהם...)

 7.      היזהרו מקלישאות כמו מאש בשדה קוצים. כן, אש בשדה קוצים היא קלישאה, כמו גם ביטויים שחוקים אחרים כגון: "ויפה שעה אחת קודם"; "השקט שלפני הסערה"; "אם מוחמד לא יבוא אל ההר – ההר יבוא אל מוחמד"; "לכל סיר יש מכסה"; "בימים טרופים אלה"; "הדשא של השכן ירוק יותר" וכדומה. כל אלה הופכים את הטקסט לנדוש, צפוי ומשעמם.

  8.      ודאו שהייתם עקביים בבחירות הסגנוניות/הלשוניות שלכם לאורך הטקסט כולו – למשל, אם בחרתם בכתיב מלא (רצוי), כתבו כך לאורך כל הטקסט, ולא פעם אחת: "מאוד" ופעם אחרת "מאד"; פעם אחת "נועה" ופעם אחרת "נעה"; פעם אחת "כול" ופעם אחרת "כל".

 9.      אתב"ת - או במילים אחרות: אל תשתמשו בראשי תיבות. אל תעשו לעצמכם או לקוראים קיצורי דרך.

 10.  אם הטקסט שלכם נכתב בלשון סביל, הפכו אותו ללשון פעיל – במקום לכתוב "נכתב", העדיפו את "כתבתי"; במקום לכתוב: "המפעל הוקם על ידי בשנות החמישים", כתבו "הקמתי את המפעל בשנות החמישים".

 

 וטיפ נוסף לסיום –  אחרי שעשיתם בטקסט סדר וניקיון ולפני שאתםן רצים/ות לקרוא אותו פעם נוספת, קחו פסק זמן. תנו לטקסט "לנוח" כמה זמן, שבוע, שבועיים, חודש ואפילו יותר, ואז חזרו אליו בשנית וקראו אותו מחדש בעיניים סקרניות ורעננות. הזמן יאפשר לכם לגלות בו דברים חדשים - טובים או פחות טובים - שלא הבחנתם בהם בקריאה הקודמת, וגם יקל עליכם לבחון האם הטקסט מוכן לשלב הבא או שדורש עוד שיפורים וליטושים.

בהצלחה! ושיהיה אביב שמח!

ואם התחלתםן לכתוב את סיפור חייכם ובאמצע הדרך אתםן מרגישים/ות תקועים, מבולבלים או מתוסכלים, או שאתםן רוצים/ות להתחיל לכתוב אבל לא יודעים איך - אתםן לא חייבים/ות להיות לבד בתהליך!

מבצע אביב משתלם במיוחד לליווי אישי יד ביד של הכתיבה שלכם יצא לדרך. סדרת פגישות אישיות של 6 או 12 מפגשים.
פנו אלי לפרטים: 0528-612010 או nuritro@gmail.com








© כל הזכויות שמורות