כְּנֶגֶד אַרְבָּעָה בָנִים דִּבְּרָה תּוֹרָת כתיבת סיפור החיים

 

אֶחָד חָכָם, וְאֶחָד רָשָׁע, וְאֶחָד תָּם, וְאֶחָד שֶׁאֵינוֹ יוֹדֵעַ לִשְׁאוֹל - כולם רוצים לדעת: בשביל מה בכלל חשוב לכתוב את סיפור החיים?


חָכָם מָה הוּא אוֹמֵר? "מַה הָעֵדוֹת וְהַחֻקִּים וְהַמִשְׁפָּטִים אֲשֶׁר צִוָּה יְיָ אֱלֹהֵינוּ אֶתְכֶם?" או במילים אחרות: מה המשמעות האמיתית, העמוקה של כתיבת סיפור החיים? הרי בסוף כולם ממילא מתים, לא?

לבן החכם נענה: נכון, כולנו עשויים מעפר ואל עפר נשוב בבוא היום, אבל מנחם ומשמח לדעת שיש גם ממד נצחי לחיים, ממד שאינו מסתיים עם מותו של אדם. באמצעות כתיבת סיפור החיים, דרך הסיפורים, התובנות והמסרים שכל אחד מאיתנו מעלה על הכתב, לא נשָּׁכַח, אלא נמשיך לחיות בליבם, בגופם ובסיפוריהם של הדורות הבאים של משפחתנו.


רָשָׁע מָה הוּא אוֹמֵר? "מָה העבודה הַזֹּאת לָכֶם?"   

לבן הרשע נענה – הכתיבה אינה עבודה, והיא בוודאי אינה עבדות, היא חוויה מהנה, משמעותית, מרפאת ומתגמלת! כן, לכתיבה יש כוח מרפא. היא מרוממת את רוחנו, משחררת מתח ומועקות ומעניקה לנו כוח להתבוננות עצמית. אני לא מגזימה! מחקרים בתחום הפסיכולוגיה החיובית מראים כי 5 דקות של כתיבה ביום יהפכו אתכם למאושרים יותר!

 מוזמנים לקרוא על כך עוד כאן:

https://www.haaretz.co.il/science/1.1246154

https://www.haaretz.co.il/wellbeing/health-blogs/psychology/judithkatz/BLOG-1.3054801

תָּם מָה הוּא אוֹמֵר? "מַה זֹּאת?"

לבן התם נענה -  זאת - כלומר הספר שכתבנו - הוא הדבר הטוב ביותר, המתנה הגדולה והמרגשת ביותר, שיכולנו להעניק לעצמנו. הכתיבה אפשרה לנו להיזכר בחוויות מחיינו, גדולות וקטנות, חשובות ופעוטות, לצחוק, לבכות, להשתחרר ולהינות. בסיומו של התהליך איננו אותם אנשים שהיינו בתחילתו. וכן, זוהי הדרך שלנו לחגוג את החיים ואת המשכיותם, ומה בעצם צריך האדם יותר מכך?

וְשֶׁאֵינוֹ יוֹדֵעַ לִשְׁאוֹל 

אַתְּ פְּתַח לוֹ, שֶׁנֶּאֱמַר: "וְהִגַּדְתָּ לְבִנְךָ בַּיוֹם הַהוּא..."

אכן, כתיבת סיפור החיים היא מעשה של "והגדת לבנך" (ולבתך). מאז ומעולם הכתיבה היא האמצעי היעיל ביותר לשימור הזיכרון האישי ולהעברתו לדורות הבאים. ולדעתי, חשוב לעשות זאת, לא רק למען המשפחה הקרובה של כל אחד מאיתנו במובנה הצר, אלא אף עבור ה"שבט" היהודי כולו, שהרי הסיפור האישי והמשפחתי של כל אחד, הוא דגם מייצג של סיפור העם היהודי לדורותיו.  


אז יאללה, למה אתם מחכים? נצלו את חופשת הפסח להתחיל לכתוב את סיפור החיים - האישי או המשפחתי!


רוצים עזרה בכתיבת או בעריכת סיפור החיים? צרו עימי קשר .


© כל הזכויות שמורות