מה לעשות כשהנושא שאנו חולמים לכתוב עליו הוא גם הנושא שממנו אנו רוצים לברוח?

בשבוע שעבר נפגשתי עם ח., אחד מבוגרי הסדנה שלי לכתיבת סיפורי חיים, ששיתף אותי כי הוא מרגיש חסום ותקוע עם הכתיבה של סיפורו האישי, ולא מצליח להתקדם, עד כדי כך שהוא חושב לוותר על העניין. הוא תיאר בצורה ברורה שני רצונות סותרים שפועלים בתוכו – הרצון לגילוי ולחשיפה אל מול הרצון להסתרה ולהדחקה. במקרה שלו, הטראומה שממנה הוא בורח היא התאבדות של בת משפחה מדרגה קרובה, שארעה לפני שנים רבות אך ממשיכה לרחף מעל חייו כעננה שחורה ולא נותנת לו מנוח.

אולי כדאי לו להתחיל לכתוב מ"הקל אל הכבד"? שאל אותי ח., האם זה הדבר הנכון והמקובל לעשות אצל מי שרוצה לכתוב את סיפור חייו? הוא רצה לדעת אם במידה שיתחיל בנושאים הקלילים והנעימים, הפחד מהנושאים הכבדים והנפיצים לא ישתק אותו ויעצור אותו מלכתוב.



השבתי לו שאין כזה דבר "מקובל" ו"נכון" באופן גורף שמתאים לכולם. אני בדעה שעדיף שכל אחד יכתוב לפי הקצב האישי שלו ולפי המסוגלות הנפשית והרגשית שלו, ובהתאם למה שמקל עליו ומשרת אותו. במקרה שלו עודדתי אותו לפעול כפי שהציע, כלומר לכתוב מהקל אל הכבד. כשמדובר בכתיבה על נושאים רגישים וטראומתיים, עדיף בעיניי לטבול את האצבעות במים לאט ובזהירות ולבדוק קודם את הטמפרטורה שלהם, לפני שצוללים למים העמוקים.

ולמה בכל זאת אתה מתעקש לכתוב? למה אתה לא מוותר לכתוב על הנושאים הרגישים והכואבים? שאלתי את ח.

הוא הסביר כי הכתיבה חשובה לו לצורך עיבוד האבל, ונובעת מהשאיפה העמוקה "להביא למנוחה ולהתרגעות של הנפש".

הדברים שלו הדהדו בראשי כאשר קראתי בשבת כתבה על נפגעת תקיפה מינית שהוציאה ספר שירה שעוסק בטראומה שחוותה, והסבירה את המניע לכתיבתה כך:

"אני יודעת שקיבלתי כוח מלקרוא נשים אחרות ועדויות של נשים אחרות שמדברות על מה שקרה להן, ובין ההדחקה לדיבור, הכתיבה היא כמו פשרה. היא קורית כשכבר אי אפשר לשלם את המחיר של השתיקה..." היא סיפרה כי הכתיבה הייתה בשבילי חוויה חיונית ומרפאת, גם אם מסוכנת (מתוך ראיון עם מרוה זהר, "הארץ", 20.4.22). 

https://www.haaretz.co.il/literature/.premium.HIGHLIGHT-REVIEW-1.9579171


ואם גם אתם.ן רוצים להשתחרר ממחסומי כתיבה ולחוות את החוויה המשמעותית והמרפאת של הכתיבה, בקבוצה אינטימית ובהנחייה מקצועית ותומכת, מוזמנים/ות לסדנה שלי לכתיבת סיפורי חיים שתיפתח בעוד כחודש במבשרת ציון


כל הפרטים בקישור:  https://course.nuritroth.co.il/

וניתן עוד להצטרף עד סוף השבוע במחיר מוזל !

© כל הזכויות שמורות